Så du har bygget en anstendig utseende nettbutikk, pumpet opp markedsføringsbudsjettet og du får en god mengde besøkende på nettstedet. Du står imidlertid overfor et problem som de fleste av de nyere nettforhandlerne møter i utgangspunktet – konverteringsfrekvensen din er ekstremt lav.
Du er forvirret over hvorfor flertallet av de besøkende ikke kjøper noe på nettstedet, og du ber markedsføringssjefen din om å se etter svarene. Selv om det er nødvendig å ha en god markedsføringsplan og gjennomføring for å bringe besøkende til nettstedet ditt, ligger svaret mange ganger i hvordan nettstedet ditt er utformet. Her er de 10 beste feilene innen e-handelsdesign som kan føre til at konverteringsfrekvensen går sørover –
Blunder #10: Ingen «Om oss»-side eller personvernregler
Utdannede forbrukere ser etter visse ting på et nettsted de kan gjøre forretninger med. Finnes det personvernpolitikk? Har de en retur- eller byttepolicy? Hva med fraktkostnader og tidslinjer, blir de lagt ut? Er det noen reelle klingende attester og bilder av lageret eller selgerne som lar meg få en ide om at dette selskapet er ekte, spesielt når jeg har å gjøre med nyere nettbutikker? Selv om det er rimelig å anta at folk flest ikke leser slike ting som retningslinjer og lignende. Men det at de er der bygger tillit hos kunden, at din er en seriøs virksomhet.
Blunder #9: Hvor er prisen?
Ingenting irriterer en besøkende mer enn å lese all den utmerkede produktbeskrivelsen og salgseksemplaret, bare å lese alt og fortsatt måtte stille det viktigste spørsmålet… hvor mye er det? Å bokstavelig talt måtte jakte rundt for å finne ut hvor mye et produkt koster er hinsides rimelig. For noen dager siden brukte jeg mer enn fem minutter på en nettside og så på et par fine joggesko, men jeg kunne ikke finne prisen, noe sted. Det tok meg en stund å finne ut at jeg først måtte velge en spesifikk farge- og størrelseskombinasjon, før prisen skulle vises på siden. Selv om dette fra et webdesigners perspektiv kan anses som en god «funksjon», vil det bare kreve et geni for å finne ut at de må klikke på 3 forskjellige knapper før prisen på magisk vis dukker opp på stedet. De fleste besøkende har ikke tålmodighet for dette, og reaksjonen på denne typen design vil være den samme som min… Glem deg!
Blunder #8: Her er noen produktanbefalinger…Oops! De er utsolgt.
Mange nettsteder investerer i å bygge offline statistiske modelleringsalgoritmer for å tilby produktanbefalinger på nettstedet. Du har sikkert sett denne typen anbefalinger på nettsteder som Amazon – «Kunder som kjøpte denne varen var også interessert i….» Noen av nettforhandlerne har mestret denne teknikken og har bygget ekstremt dynamiske anbefalingsmotorer – men mange ganger har jeg klikket på anbefalinger for produkter, bare for å finne ut at disse produktene er utsolgt. Disse sidene burde absolutt få æren for å bygge slike sofistikerte anbefalingsmotorer – men å få besøkende til å gå gjennom den ekstra innsatsen med å klikke på anbefalinger, bare for å finne ut at de er utsolgt, er en dårligere brukeropplevelse enn å ikke ha produktanbefalinger til å begynne med.
Blunder #7: Null søkeresultater
Det er vanskelig nok å få besøkende til nettstedet, så hvorfor skal vi avvise dem ved å bare vise dem en null søkeresultatside når de prøver å finne noe? Hvis en besøkende søker etter noe, bør nettsiden jobbe hardt for å finne produkter eller kategorier, selv om det ikke er eksakt samsvar. Selv om du ikke selger den spesifikke varen, og hvis du ikke finner noen produkter som til og med er eksternt relatert til søkeordet kunden søker etter, bør du i det minste vise de mest solgte varene på nettstedet. Tenk deg å gå inn i en fysisk butikk og salgsagenten sender deg ut av butikken ved å si at vi ikke selger produktet du leter etter. I stedet vil en mye bedre opplevelse være hvis salgsagenten engasjerer deg ved å snakke om alle kampanjene så vel som de varme produktene som butikken selger.
Blunder #6: Design for 20 %
Jo mer kompleks en nettbedrift blir, er det en større tendens til at bedriftsledere får brukeropplevelsen til å reflektere denne kompleksiteten. En god brukeropplevelse er en som gjør all denne kompleksiteten åpen for de besøkende og tilbyr noe som er enkelt og overbevisende. Walmart.com redesignet nylig nettsiden deres, og selv om de har en av de mest komplekse virksomhetene, er brukeropplevelsen på siden ekstremt enkel. Feilen de fleste nettforhandlere gjør er at de ikke vurderer 80-20-regelen og utformer nettsiden for å ta hensyn til alle unntakstilfeller. Nå foreslår jeg ikke at nettstedet ikke skal ta hensyn til alle forholdene, men den primære søke-, bla- og betalingsflyten bør ivaretas de 80 % besøkende som trenger å foreta et enkelt kjøp av 1 eller 2 varer. Tommelregelen jeg bruker er at hvis det tar mer enn 4 klikk for 80 % av de besøkende å komme seg fra kategorien/søkesiden til kassen er fullført, så er det en mulighet til å forbedre brukeropplevelsen.
Blunder #5: Svak sikkerhet
For noen uker siden fullførte jeg registreringen på et bilutleienettsted fordi jeg var kvalifisert for deres fremste program. Nettstedet hadde alle slags meldinger og ansvarsfraskrivelser om hvordan de verdsatte kundens sikkerhet. Da jeg følte meg bra, fylte jeg ut registreringsskjemaet, men all tillit til den nettsiden forsvant da jeg så den siste takkesiden. Den sa «Takk for at du registrerte deg, noter bruker-ID og passord for dine poster». Der var det – passordet mitt i ren ren tekst stirret på meg, på en usikker takkeside! Jeg visste ikke hva som var verre, å vise passordet mitt i ren tekst, slik at andre som står ved siden av meg også kan notere det eller vise passordet mitt på en ikke sikker side! Uansett bestemte jeg meg for å bytte bilutleiefirma. I dagens verden er kundene mer utdannet enn noen gang, og de tar hensyn til detaljer knyttet til hvor sikker en nettside er. Hvis de ikke ser den lille «låsen» på bunnen av nettleseren, eller hvis de får en advarsel om at de gir informasjon på en ikke-sikker side, er det nok et advarselstegn for dem å forlate transaksjonen.
Bommert #4: Overdreven obligatoriske felt
Jeg hater det når nettsider tvinger deg til å legge inn informasjon om deg selv som ikke har noe å gjøre med å legge inn en bestilling overhodet. Nå er jeg en sterk forkjemper for å forstå kundene, og samle så mye relevant informasjon om dem som mulig – men det er alltid en riktig måte og rett sted å spørre etter denne typen informasjon. Å kaste et fullsides registreringsskjema midt i utsjekkingsprosessen med irrelevante obligatoriske felt er som å legge til fartsdumper på en motorvei på 100 km/t – det vil bremse besøkende ned i å fullføre utsjekkingsprosessen, om ikke fullstendig frustrere dem og få dem til å forlate utsjekkingsprosessen helt . Et vanlig eksempel på et obligatorisk felt som jeg har sett er et faksnummer, jeg vet ikke om deg, men en gjennomsnittlig person har ikke en faksmaskin på skrivebordet, så det er meningsløst å ha et obligatorisk felt for det. Nok en jeg har sett, fødselsdato… kom igjen nå, hvor mye personlig informasjon må jeg gi opp her for å bestille hos deg? Jeg vil bare bestille en brødrister, ikke gi deg mer personlige data enn jeg ville gitt en første date!
Blunder #3: Fjerner alle feltene i tilfelle feil
Jeg er sikker på at de fleste av oss har opplevd det minst én gang – du bruker 5 minutter på å fylle ut et elektronisk skjema, men klarer ikke å fylle ut ett felt på skjemaet riktig. Du trykker på send, og voila – du mister alle dataene du nettopp skrev inn, og det er et tomt skjema sammen med en feilmelding om det ene feltet som stirrer på deg. Jeg synes det er vanskelig å forstå hvorfor kan ikke disse applikasjonene «huske» hva vi nettopp skrev, og unngå at de besøkende trenger å skrive inn alle ting på nytt?? Servere har minne av en grunn – la oss bruke det minnet til å minimere mengden etterarbeid vi ber kundene våre om å gjøre på nettstedet. Jo mer vi får besøkende til å jobbe på nettstedet, jo raskere vil de forlate og ikke komme tilbake igjen.
Blunder #2: Tvinger kunder til å opprette en konto før de kan legge varer i handlekurven
I håp om å registrere så mange brukere som mulig, ber noen nettsteder deg om å logge på eller registrere deg så snart du legger noe i handlekurven. For at du i det hele tatt skal se hva som er i handlekurven din, sammen med totalprisen, må du logge på eller registrere deg. I min forrige jobb gjorde vi mye analyser av forlatt handlekurv – og en ting vi konsekvent fant var at kunder liker å se åpenhet i bestillingsbeløpet og fraktkostnader så snart de legger noe i handlekurven. Jo flere fartsdumper du kaster mot dem, er det mer sannsynlig at de vil forlate vogna. Å tvinge besøkende til å logge seg på før de har bestemt seg for å begynne betalingsprosessen er en klar måte å øke forlatte handlekurv og redusere konverteringen. Hvis disse kundene går inn i en fysisk butikk, kan de bare gi penger og gå. La oss gi disse kundene så nær denne opplevelsen som mulig på nettstedet også.
Blunder #1: Ikke mobilvennlig!
Fremdeles finnes det nettbutikker som bygges først og fremst for store skjermer. Stopp med det! Halvparten av de som surfer bruker mobil. Da MÅ din nettbutikk fungere 100% på mobil også.