torsdag, november 21
Shadow

Nettbutikk SEO: Fra 0 til millionomsetning på under ett år med søkemotoroptimalisering

Et spennende prosjekt har tatt et nisje-marked i Norge med storm. Preben Sangvik, en ivrig entreprenør og eier av Responspartner AS, har bevist kraften til søkemotoroptimalisering (SEO) ved å bygge opp en nettbutikk som genererer millionomsetning på under ett år, der mesteparten av salget skjer på grunn av måten man har optimalisert for søkemotorene.

Sangviks visjon og strategiske tilnærming til SEO har ført til en jevn strøm av nye kunder som valfarter til nettbutikken hver uke. La oss dykke inn i historien om hvordan de skapte en lønnsom nettbutikk ved å utnytte kraften i SEO og salgsoptimalisering.

De viktigste punktene fra saken:

  1. Under ett år fra start til millionomsetning
  2. Gratis trafikk fra Google som hovedkilden til salg og overskudd
  3. Et reelt testprosjekt for å vise frem verdien av SEO for nettbutikker
  4. Har i dag en person på 40% stilling i tillegg til tiden eierene bruker

Det er også verdt å ta med seg:

  1. Ingen avhengighet til betalte annonser
  2. Gode marginer og overskudd
  3. Teknisk optimalisert nettbutikk og salgsoptimalisert løsning

Det startet med en idé våren 2022

I mars 2022 begynte Sangvik og samarbeidspartneren å leke med idéen om å starte en nettbutikk. Partneren har stor ekspertise innen sitt fagområde, som er selve produktområdet, og Sangvik har mye kompetanse og erfaring med å gjøre nettsteder og firmaer synlig på nett slik at de får flere kunder.

«Den som eier trafikken eier markedet», sier Sangvik og gjentar noe en av hans tidligere markedsførings-coacher sa til ham en gang. Og det var planen: Å gå inn i dette markedet og se hvor langt de kan gå ved å kun bruke organisk trafikk.

Motivasjonen var to-delt: «Den ene grunnen til å starte nettbutikken var for meg å ha et sted der jeg kunne gjennomføre mange av mine idéer og teste ut ting, uten at jeg gjorde det med en annens nettbutikk. Det andre var å selvfølgelig kunne komme i posisjon som eier av en nettbutikk som etterhvert blir veldig verdifull.« opplyser Sangvik.

De startet derfor våren 2022 nettbutikken med et par mål for øye: å skape en lønnsom virksomhet og samtidig utføre et testprosjekt for å isolere betydningen av SEO i en nettbutikksetting.

Prosjektet ble født som et resultat av dette, og Sangvik bygde nettbutikken fra bunnen av. Den ble bygget på Woocommerce koplet med Divi, og ble bygget litt annerledes enn det «vanlige nettbutikker» normalt sett er satt opp. Hovedgrunnen for dette var å kjøre hardt på Sangviks oppsett basert på et par av bøkene han har skrevet om søkemotoroptimalisering for nettbutikker og lokale bedrifter.

Mange nettbutikker sliter med lav lønnsomhet, begrenset trafikk og en avhengighet av betalte annonser.

Sangvik ønsket å utfordre disse problemene og skape en lønnsom nettbutikk som kunne tiltrekke seg mange nye kunder fra søkemotorer som Google. Han visste av erfaring med nettbutikk-eiere at betalte annonser ofte spiser opp marginene og begrenser overskuddet til nettbutikken.

«Det fine med å bli synlig i Google sine organiske søkeresultater, er at hvert salg har mye høyere marginer. Man tjener rett og slett oftest mye mer penger per ordre. Ved å samtidig optimalisere for høyere gjennomsnittsordre, så øker profitten. Og det er profitten man lever av.» – forklarer Sangvik

Konkurransen innen betalte annonser er stadig økende, noe som fører til høyere kostnader per klikk og visning. Dette betyr at nettbutikker må bruke betydelige summer på annonser for å opprettholde synlighet og tiltrekke seg besøkende.

Dette gjør det utfordrende for nettbutikker å opprettholde lønnsomheten og generere et betydelig overskudd fra betalte annonser alene.

Det er derfor det er viktig å optimalisere nettstedet slik at det får gode plasseringer i Googles søkeresultater. Jo høyere opp i resultatlisten, jo flere klikker seg inn på nettbutikken.

Med god søkemotoroptimalisering får man både nye kunder og godt overskudd

Sangvik implementerte en helhetlig tilnærming som kombinerte optimalisering for søkemotorer og fokus på å tilby løsninger i nettbutikken som genererte god inntekt.

«Tekstinnholdet på en nettbutikk har større betydning enn det mange tenker«, påpeker Sangvik. «Ikke bare er tekst viktig for å få mange kunder fra Google, men tekst er også viktig for å skape lyst i de besøkende til å kjøpe dine produkter og til å inngi tillit så de faktisk gjør det. Bare det å ta i bruk gode handlingsutløsende tekster kan utgjøre en god del av lønnsomheten».

Dette var ikke den første nettbutikken han har jobbet med. Allerede tilbake i 2004 startet han sin første nettbutikk som den gangen solgte broderte håndklær og andre gaveartikler. Det var også grunnen til at han begynte med søkemotoroptimalisering.

«Tilbake i 2004 startet jeg med produksjon av broderte gaveartikler, og ville selge dette på nett. Men jeg fant ut at det å kjøpe annonser var for dyrt for meg den gangen. Jeg kunne alt for lite om det. Så det endte opp med at jeg lærte meg å optimalisere for synlighet: for å bli synlig i Google den gangen. Det lykkes jeg med. Så oppdaget jeg at det var mange som trengte hjelp med dette, så da startet jeg med å tilby den tjenesten til venner og etterhvert forretningskunder».

Og optimaliseringen av nettbutikken gav resultater. Det begynte å komme inn mennesker i nettbutikken, fra hele landet. De kjøpte. Men det var ikke den eneste optimaliseringen som ble gjort. Det var viktig å skrive tekstene til kundene slik at de forstod at «her fikk de løsningene på sine problemer» som Sangvik sier.

«Kunder kjøper ikke et produkt for produktets skyld. De kjøper et produkt fordi det løser et problem eller gir en høyere status. Hva er den egentlige grunnen til at folk kjøper et produkt? Finn ut av det, og gi dem løsningen på det de trenger løsning på. Det gir økt salg, og det er moro.« – uttaler Sangvik.

Optimaliseringer

For å oppnå suksess med nettbutikken, tok Responspartner AS i bruk flere nøkkelprodukter og -strategier. Den tekniske optimaliseringen av nettbutikken var avgjørende for å forbedre synligheten i Google og andre søkemotorer.

Videre ble det lagt vekt på salgsoptimalisering for å forbedre gjennomsnittsordrenes verdi og dermed øke profitten. Samtidig ble kundesupport og søkemotoroptimalisering brukt for å gi en helhetlig opplevelse til nettbutikkens besøkende.

I tillegg til god on-site SEO for tekster og interne linker, ble det også gjort teknisk SEO, interne linker, eksterne linker, bruk av schema og mye mer.

Resultatet snakker for seg selv:

Gode resultater

Effektene av SEO-strategien fra Responspartner AS har vært bemerkelsesverdige. På bare ett år har nettbutikken gått fra null til millionomsetning, med over 600.000 i omsetning fra mai til desember 2022 og over 600.000 allerede før mai 2023.

Allerede fra starten av har nettbutikken vært lønnsom.

Den kontinuerlige økningen i trafikk og salg har resultert i økt lønnsomhet og et stadig voksende kundegrunnlag. Ved å fokusere på SEO har Sangvik og partneren bygget opp en nettbutikk som tiltrekker seg nye kunder hver uke og genererer betydelig overskudd. Langt mer enn de egentlig hadde sett for seg da de startet med prosjektet.

Den har faktisk vokst så raskt at allerede i april ble det for mye for dem, slik at de nå har en person på 40% stilling bare til å pakke og sende ut. I tillegg til at de selv er veldig delaktige i både fysisk og digital drift av nettbutikken.

Responspartner AS har gjennom dette lykkes med å bygge opp en lønnsom nettbutikk på kort tid ved å utnytte kraften til SEO. Ved å fokusere på å tilby løsninger og løse kundenes problemer gjennom nøye utvalgte produkter, har nettbutikken skapt en unik verdi for kundene.

Med en grundig teknisk optimalisering, salgsoptimaliserte strategier og søkemotoroptimalisering har nettbutikken oppnådd imponerende resultater og etablert seg som en sterk konkurrent til de andre nettbutikkene i det nisje-markedet. Og det vokser stadig.

Hvis du driver, eller skal i gang med en nettbutikk, kan det være et godt valg for deg å bruke ressurser på å bli synlig i Google på søkeord som din målgruppe bruker.