torsdag, november 21
Shadow

Markedsføring av liten nettbutikk

I dagens digitale markedsføringstid bygger flere og flere tradisjonelle butikker en liten nettbutikk ved siden av vanlig drift. Det er smart! En nettbutikkløsning gjør det mulig for forhandlere i alle størrelser hvor som helst i verden å ha en global markedsrekkevidde, eller i alle fall en nasjonal rekevidde.

Når det markedsføres effektivt, kan en nettbutikk også tilby enorm kostnadseffektivitet for kundeanskaffelse og produktsalg.

Parallelt med den enorme veksten innen e-handel, domineres de fleste bransjer og produktsektorer av noen få store e-handelsgiganter. Disse kraftige aktørene har ofte et fremtredende merkevare ledsaget av målrettede søkemotorannonser og velstående nettbaserte markedsføringsbudsjetter. Dette har gjort det vanskelig å konkurrere mot slike e-handelssider, spesielt for små nettbutikker med begrenset annonsebudsjett.

Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, for så å tilby produkter og tjenester som møter behovene på en måte som atskiller seg fra konkurrerende tilbud. (wikipedia)

Triksene som hjelper små nettbutikker

I nisjer der det kan virke umulig å stjele markedsandeler fra nettbutikk-goliater (som Komplett, Elkjøp, og slike store aktører), er det vanligvis alltid en måte å fange en god del av kunder på. Trikset er å få rett budskap presentert til rett målgruppe, og trekke dem til deg. Du må markedsføre nettbutikken bedre.

Nedenfor fremhever vi tre tips som kan hjelpe små bedrifters nettbutikker med å konkurrere med store merker.

Vær spesifikk, og tilby bedre løsninger

En av de viktigste tilnærmingene for å bygge en vellykket nettbutikk er å etablere en veldig spesifikk markedsnisje. Dette er spesielt viktig for butikker og småbedriftsforhandlere med et meget spesifikt varelager.

Med andre ord; Du sitter på spesiell kompetanse og kunnskap innenfor en begrenset produktkategori. Derfor kan du være best på dette, og gi dine kunder de beste løsningene.

I motsetning til noen store nettbutikker som tilbyr et bredt spekter av varer, vil det å fokusere på en  spesifikk nisje bidra til å etablere deg som spesialleverandør for en viss produktkategori. Dette kan bidra til å fremme større tillit og troverdighet hos potensielle kunder.

Hvis du får dine kunder til å føle at du er best, så vil de handle hos deg.

Målet ditt er å finne de områdene som kan være mest lønnsomme for nettbutikk-innsatsen din. Dette kan innebære å begrense fokuset til svært utvalgte produktkategorier som det overordnede temaet for nettbutikken din.

Å starte sakte i en nisje som du er sikker på vil øke salget er en utmerket taktikk for e-handel for små bedrifter. Når du begynner å dominere én produktkategori, kan du begynne å utforske nye kategorier for å utvide salgspotensialet ditt. Bruk gjerne dine kunders tilbakemeldinger som førende for hvilken retning du bør gå i, og test ut nye nisjer.

Markedsfør deg der dine kunder oppholder seg

Markedsføring av nettbutikken din kan virke som en skremmende oppgave. Det er imidlertid noen få primære kanaler som er avgjørende for e-handel. Disse inkluderer Pay Per Click (PPC)-annonsering, organisk søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføring i sosiale medier.

Vær der dine kunder er. Ikke bruk tid på Instagram hvis dine kunder ikke er der. Ikke bruk tid på Pinterest hvis dine kunder ikke er der etc.

Hvilke sosiale medier bruker din målgruppe?

SEO

Det vi vet er at ALLE bruker Google, så det å optimalisere din nettbutikk for å bli funnet der er veldig viktig.

SEO for nettbutikker

«Ved å forbedre hjemmesiden din, kan du arbeide for å utvide synligheten din på søkemotorene. Dette hjelper deg med å nå og engasjere flere potensielle kunder. Ved å lage mer engasjerende og effektivt SEO-fokusert innhold, kan du øke sjansene dine for å få inn mer målrettet oganisk trafikk.

Kort og godt vil god SEO hjelpe deg å få flere kunder…» (Responspartner)

I et nøtteskall er e-handelsmarkedsføring avhengig av å bli funnet i søkemotorresultatene i tillegg til å bli gjenkjent på sosiale medieplattformer. Men før du velger hvilke kanaler som er prioriterte, tenk på å nærme deg en markedsføringsplan med en mer helhetlig tilnærming.

Mellom SEO, PPC og sosiale medier er ingen kraftigere enn den andre. Selv om hver kanal er veldig forskjellig, deler de samme grad av potensial for å tiltrekke seg flere kunder. Stort sett. Det handler om hvor du vil bruke innsats og penger.

Fordi SEO er en langsiktig innsats, er det en av de beste strategiene å bruke PPC for å teste hvilke søkeord som er mest lønnsomme. Dette kan spare mye arbeid på veien ved å optimalisere for søkeord som bare gir tilstrekkelige fortjenestemarginer.

Sosiale medier

Sosiale medieplattformer, som Facebook, Google+ og Twitter, bidrar til å bygge mer anerkjennelse i merkevaren din. Disse plattformene kan bidra til å opprettholde lojalitet så vel som trakt trafikk til nettstedet ditt. Sosiale medier tilbyr en flott måte å dele innhold, generere interesse og bygge opp følgere. Dette kan bidra til å opprettholde e-handelsuksess ved å fremme gjentatte kjøp og viral deling av flott innhold som er knyttet til merkevaren din.

Markedsfør med god og selgende informasjon, presentert slik dine kunder vil ha det

Bruk er rikt medieformat. Bruken av bilder, lyd og video kan være viktig for nettbutikker. Måtene du kan bruke slike medier på gir uendelige ideer.

«Unboxing videos» har utrolig mange visninger på YouTube.

En gjennomgang av et produkt i videoformat kan selge mer enn samme gjennomgang i tekstformat.

Kundeuttalelser er superviktig. Kunder ser mye verdi i kvalitetsanmeldelser som nøyaktig beskriver funksjonene, fordelene og fallgruvene til visse produkter. Av denne grunn kan det å spille inn dine egne anmeldelser eller produkthøydepunkter i form av en video være en endring i netthandel, spesielt hvis disse videoene er optimalisert og funnet i søkemotorresultatene.

Visuell stimulering er enorm på Internett. I tillegg til videoer, kan inkludert et vell av bilder på produktsidene dine hjelpe salget betydelig. Bruken av mer informative bilder, eller infografikk, er også en kreativ måte å tiltrekke seg kunder. Sosiale medier kan brukes til å dele dette innholdet, noe som kan bidra til mer eksponering og potensial til å bli viralt.