For at et e-handelsnettsted skal lykkes i dagens konkurranselandskap, må det tas hensyn til flere faktorer. Nedenfor viser vi de vanlige faktorene som hjelper e-handelssuksess.
Nettbutikkløsninger: WordPress, Shopify, Magento
Hver plattform har sine egne fordeler og ulemper, inkludert kompleksitet ved bruk, fleksibilitet, funksjonalitet, administrasjon, sikkerhetstiltak, tredjeparts kompatibilitet etc.
Shopping-nettsteder: Amazon, Google, og norske hilsener.no
Å føre produktene dine gjennom til nettsteder som Amazon, Google og Hilsener.no – ja – koster penger, men dette bør veies opp mot mersalget som genereres og også den økte eksponeringen for e-handelsnettstedet ditt.
Feedene kan settes opp for automatisk å legge merke til produkt- og kategoriendringer du gjør på e-handelsnettstedet ditt og regelmessig regenerere og sende inn feedene til disse shoppingplattformene.
Nettsteder for sammenligning av shopping: Newegg, Shop, ShopBot
På samme måte med muligheten til å mate produkter til nettsteder som Newegg, Shop, ShopBot og andre nettsteder for shoppingsammenligning, gjelder samme strategi og kostnadsmodellering her.
Nyhetsbrevløsninger: MailChimp, Aweber, GetResponse etc
En flott måte å holde kontakten med kundene dine på – å oppdatere dem om nye produkter, produktserier og annen nyttig eller salgsfokusert informasjon.
Disse systemene spenner fra det enkle til det forseggjorte; tillater enkle registreringsskjemaer til å administrere kundereiser fra begynnelsen av en abonnent, kunde gjennom hele deres livssyklus. Noen tillater integrering av produktfeeddata for å administrere visse typer nyhetsbrev, som forlatte kurver. GDPR er en viktig faktor, så sørg for at du følger retningslinjene før du sender ut kommunikasjon.
Sosiale medieplattformer: Facebook, Twitter, LinkedIn
En annen fin måte å engasjere potensielle og eksisterende kunder. Det kan være salg, kundeservice, informasjonsformidling eller generelt engasjement – Sosiale medier er et must for de fleste virksomheter.
Med sosiale medier er det en rekke tilbud her i forhold til å nå ditt tiltenkte marked. Dette omfatter både gratis og betalte former for annonsering på e-handelsnettstedet ditt. Og hver plattform tiltrekker seg sin egen type publikum og bruker, så undersøk det beste x antallet sosiale medieplattformer for å finne hvor publikummet ditt er.
Kampanjeoversikt: HubSpot, Infusionsoft
Håndtering av anskaffelse av nye kunder har blitt mer komplisert med antallet nettkanaler hvor de kan nås eller finnes. Både nyhetsbrev og sosiale medier-kontoer krever ledelse med et konsistent budskap og med så mye letthet som mulig fra et administrativt perspektiv. Tilbud som det fra HubSpot og Infusionsoft prøver å gjøre dette mulig.
Betal-per-klikk-annonsering: AdWords, Amazon, Facebook, Twitter
En annen måte å nå den tiltenkte målgruppen på er å bruke betal per klikk-annonsering. Igjen er det en kostnad – men må balanseres mot salg / engasjement som e-handelsnettstedet ditt får gjennom dem. Utvalget av denne typen reklamebiler er stort, fra dedikerte plattformer som AdWords og Amazon til at dette tilbudet er tilgjengelig via sosiale medier-nettsteder. Hver av dem har verktøy, kontrollpaneler, rapportering og målretting, og som sosiale medier kan publikum nås gjennom en spesifikk PPC-kanal, så gjør litt research/testing.
Analytics: Google, MSN, Hotjar
Hvem besøker e-handelsnettstedet ditt og hva gjør de når de kommer dit. Hvilke sider presterer best og hvilke krever din oppmerksomhet, hvor mister du kunder, hvilke sider konverterer ikke.
Å analysere besøkene og engasjementene på nettstedet ditt kan hjelpe deg med å fokusere oppmerksomheten på de delene av e-handelsplattformen som krever mest arbeid.
Sammendrag:
Som du kan se er listen over e-handelsverktøy lang og mye trenger oppmerksomhet. Som bedriftseiere har vi bare så mye tid i løpet av dagen. Så arbeid med verktøyene ovenfor metodisk (de er ikke i en bestemt rekkefølge) slik at du kan måle resultatene fra arbeidet du gjør på hvert punkt for å finne hvilke elementer som er mest effektive for e-handelsnettstedet ditt.