Det blir stadig mer komplekst å markedsføre en liten bedrift. Det er viktig å huske grunnleggende markedsføring siden internett markedsføring endrer seg raskt. Til syvende og sist handler det om mennesker. Du skal treffe og selge til mennesker – ikke til roboter. La oss se litt nærmere på det.
Innhold:
Profiler din målkunde
Hvem er din ideelle kunde, hva kjøper de, hvorfor trenger de disse produktene eller tjenestene, og hvorfor kjøper de fra deg? Nesten hver virksomhet betjener flere markedssegmenter, hver med unike krav. Det er avgjørende å identifisere disse segmentene og lage kundeprofiler for hver enkelt.
Det handler om at du må forstå hva dine kunde egentlig vil ha, og deretter tilby dem det. Noen ganger kan det være avvik fra det du tenker at du selger, og det de ser at du selger.
Kanskje tror du at du selger synlighet på nett, men i realiteten selger du dem muligheten til å ta seg mer fri fra jobben sin. Kanskje tror du at du selger dem en bil, men de ser det som et statussymbol som er viktig for å se vellykket ut…
Det er slettes ikke sikkert at kundene dine har oppgitt den egentlige grunnen til at de ser etter et nytt produkt eller en tjeneste.
Hvordan kan vi nå identifiserte kunder og markedssegmenter mest effektivt? Selv om det er mulig at offline markedsføring vil være kostnadseffektiv og effektiv, er det mer sannsynlig at online markedsføring vil bli bedre – hvis du bare treffer kunden rett. Men også motsatt. Noen opplever at de kan sende mange eposter uten å lykkes, men de lykkes med et postkort…
Analysér hvordan målkunder innhenter informasjon. Dette kan gjøres gjennom søkemotorsøk, eller eventuelt sosiale medier, eller ved å lese nettpublikasjoner. Bruk det mediet som er mest effektivt, fokuser på dem. Lær dem å kjenne. Fisk i dammene der de samler seg.
Bli sett!
En organisasjons nettside er verdiløs hvis den ikke blir funnet av potensielle kunder når de skriver inn et relevant søkeord i Google. Faktisk ser over 90 % av potensielle kunder aldri forbi den første siden når de søker etter informasjon. På den annen side har sosiale medier samme argument. Ethvert online markedsføringsverktøy har som mål å bli funnet.
Så sørg for at ditt nettsted er optimalisert for Google, og at ditt nettsted er synlig på søkefraser som brukes av folk som har til hensikt å kjøpe tjenesten eller produktet du tilbyr.
Bygg et forhold
En liten prosentandel av potensielle kunder vil kjøpe umiddelbart når de er funnet. De fleste vil heller komme tilbake og kjøpe senere, hvis de liker deg og det du tilbyr. Kanskje aldri.
Men folk kjøper av folk. Gi dem først noe av verdi, så vil de mest sannsynligvis komme tilbake til deg. Når et prospekt lander på en nettbasert kommunikasjonskanal, er hensikten å bygge en relasjon og etablere troverdighet for å realisere et salg på mellomlang til lang sikt.
Selg!
Det å ha mange kontakter på listen er ubrukelig hvis de ikke kjøper. Derfor er det viktig å lede prospekter på rett vei vei og spesifikt fortelle dem hva de skal gjøre (oppfordringer til handling). En prosess som kan innebære å sikre et prospekts e-postadresse (eventuelt i bytte mot en nyttig nedlasting) for å lette løpende kommunikasjon.
Vær heller ikke redd for å be om salget.
Start med kunden i fokus
I småbedriftsmarkedsføring er det avgjørende å starte med kunden. Etter å ha definert kunden din, levere informasjonen de trenger og utvikle et partnerskap som til slutt resulterer i et salg. En melding skal sendes på en måte som blir lest og forstått. Fokuser på det grunnleggende og ikke bli fanget av markedsføringshype. Ikke heng deg opp i Instagram eller Facebook eller TikTok. Heng deg opp i hva din kunde virkelig ønsker seg, og tilby det til en pris som er lav nok til at kundene hopper på og høy nok til at du tjener ok med penger.