Archive for the ‘Nettbutikk generelt’ Category

Vi lanserer LageHjemmeside – et enkelt hjemmeside program

Nå er vi stolte: Hvert øyeblikk lanserer vi Lage Hjemmeside .no som vil være Norges enkleste program for redigering av hjemmesider. Det vil ta 5 minutter fra du begynner å lage din hjemmeside til den ligger på nettet.

I tillegg er det veldig moro:

Du kan legge inn bilder, bildegallerier, YouTube videoer med videre uten å kunne HTML eller annen kode.

Sjekk ut LageHjemmeside.no for mer informasjon

Mvh Preben

Splitt tester du for å øke salget?

De som har fått med seg kurset “Salg på Internett” av Reimar Vetne, og egentlig all annen undervisning fra han, vet at splitt testing er viktig.

Uten splitt testing vet du ikke hva som fungerer best.

Eksempel:

Vi vet at overskriften teller mest, deretter ingress og resten av innholdet.

Men ofte sitter vi med to relativt like overskrifter – og da er det lett å gjette hvilken som er best, og bare satse på den ene. Dette kan være dumt…

Hva om den andre solgte best?

Jeg har sett flere eksempler på at bare endring av ETT ORD kan bety forskjell på 200%.

I det ene tilfellet var det to synonymer (forskjellige ord som betyr det samme) som gav en forskjell på 200% i responsen.

Markedsføringskostnaden var den samme. Men responsen var markant forskjellig.

Hadde jeg valgt “feil” ord hadde jeg fremdeles hatt respons, men bare halvparten av det jeg kunne hatt.

Tester du?

Jeg vil tippa at du i likheten med de fleste (95% ca) ikke tester. Fordi det er for teknisk, for vanskelig og for tidkrevende.

Litt spesielt da at omtrent like mange ikke lykkes på nettet?

Derfor har jeg utarbeidet en tjeneste som gjør det hele mye enklere for deg:

  1. Du logger inn på Splittest.no
  2. Limer inn de forskjellige variantene du vil teste av et element
  3. Limer inn testkoden på din nettside (én linje kode)
  4. Limer inn sporingskode(r) på dine “Takk for kjøpet” sider
  5. Slapper av og får tilsendt resultater rett til din epostadresse

Det er så enkelt og så moro som det høres ut som.

Men, jeg har ikke lansert tjenesten ennå. Først vil jeg kjøre en beta-test på den.

Ønsker du å være gratis beta-tester?

Meld din interesse under her – så får du beskjed når vi åpner opp for beta-testere…

Ditt navn:
Din e-post:

Starte nettbutikk?

Dette må du kunne for å starte nettbutikk og ha suksess:

  1. Finne et marked (kundegruppe) som vil kjøpe, og har penger
  2. Finne produkter som er etterspørt i det markedet
  3. Bruke riktig markedsføring for å treffe dem
  4. Bruke riktig handelsløsning
  5. Ha god “after-sales” strategi

Kundegruppe

Det er logisk, men allikevel ikke alltid vi tenker på det: Vi må ha en kundegruppe som har lyst på å kjøpe, og som har penger å handle for. Hvem har vel ikke sett barn i lekebutikken som har masse lyst, men ingen penger?

Du må finne “din” kundegruppe: Dem som har penger å bruke, og som har lyst på å kjøpe.

Vel så logisk er det at du må tilby dem varer som de har lyst på. Det er ikke så kult å selge såpe til barn, som is og annet “snacks” :-)

Markedsføringen

er neste viktig sak: Du kan ha det beste produktet til den beste prisen, og vite at folk har lyst på det. Men det hjelper ikke dersom de ikke får vite om det…

Så hvordan treffer du din målgruppe? – Hvordan får de vite om at ditt produkt eksisterer?

Google AdWords annonsering, bannerannonsering, Facebook markedsføring med videre kan være bra måter å gjøre det på. Gratis annonser på Norgesannonser, Finn osv kan også gi god payback.

Et godt råd er: Finn ut hvor din målgruppe “befinner seg” på Internett, og driv markedsføring der.

Handelsløsning

Den siste tingen folk ikke ofte tenker gjennom er valg av riktig handelsløsning. De fleste tenker bare å bruke et gratis handlekurvsystem a la Zen Cart, osCommerce eller tilsvarende. Men dét er ikke alltid det beste alternativet:

Kort fortalt kan en si at handlekurvløsning er bra når kunden som regel kjøper flere forskjellige ting om gangen. Men når kunden bare bestiller én ting om gangen (stort sett), er det ofte best med bare et ordreskjema – gjerne koplet direkte mot betalingsløsning.

Velg den løsningen som passer din strategi og din målgruppe.

GjenkjøpOppsalg

Til slutt er det viktig å tenke over at det ofte er lettere å få en eksisterende kunde til å kjøpe igjen, enn å få en ny besøkende på nettbutikken til å kjøpe.

Derfor er ettersalgs-strategien viktig: Hva gjør du for å få en eksisterende kunde til å handle mer?


Konklusjon

Bestem deg for dette – aller helst før starte nettbutikk – for det vil kunne spare deg for mye pes.

Dersom du ønsker å få detaljert innføring i hvordan du bør starte nettbutikk, og hvordan drive den frem for å få best mulig lønnsomhet – sjekk ut kurset ” Salg på Internett ” av Reimar Vetne på Estrategi.no. – Dette er det beste kurset jeg har vært borti, og grunnen til at jeg selger det.

Zen Cart som nettbutikk

Fungerer Zen Cart som en god nettbutikk?

Det er et spørsmål jeg av og til får, og svaret er “Ja”. – Jeg har tidligere brukt Zen Cart i flere nettbutikker som har fungert veldig bra. Men Zen Cart uten modifikasjoner har en del begrensninger.

Jeg anbefaler å bruke en eller annen URL-omskriver ( SEF url) for å få bedre URLer. I tillegg anbefaler jeg å gjøre endringer som passer kundegruppen din. I tillegg er jeg tilhenger av å ha minst mulig distraksjoner på nettbutikken. (Bokser på sidene av produktene osv.) Men det er jo smak og behag, og avhengig av hva som passer dine kunder.

Kortversjon av svaret er “Ja, Zen Cart fungerer. Men jeg anbefaler modifikasjoner.”

:-)

Dell nettbutikk har solgt for 20 millioner gjennom Twitter

dell-logoMens andre diskuterer om Twitter kan brukes til markedsføring, og noen slår seg på brystet og sier at det ikke kan la seg gjøre – har Dell solgt produkter for omtrent 2o millioner kroner (3 mill. USD) siden september 2007.  (Digi.no skriver om dette. )

Nesten 640.000 followers følger Dells tilbud på B-varer og andre reparerte produkter. Gjennom Twitter sender de beskjed om produkter som nå er til salgs, med “første mann til mølla”-prinsippet.

En skulle tro det var mye jobb, men faktisk oppdaterer de bare Twitter kontoen 6-10 ganger per uke – altså omtrent en gang per dag. Dét har resultert i salg for ca 13 millioner i B-vare og reparerte varer, og nesten 7 millioner av nytt Dell utstyr.

Det spesielle er at halvparten av omsetningen er fra det siste halvåret. Som betyr at Twitter har blitt viktigere og viktigere – eller mer og mer effektivt.

Så kanskje du også kan bruke Twitter til å kommunisere med dine nettbutikk kunder?

Kategorier