Posts Tagged ‘salg på internett’

Trenger du egentlig en nettbutikk?

Du vil selge på nett, det er bra. Men er det en nettbutikk du egentlig trenger, eller vil du bare ha en hjemmeside med bestillingsløsning?

hjemmeside-med-bestillingsfunksjonDet hender vi snakker med kunder som ønsker seg en nettbutikk, – tror de. Men det de egentlig vil ha er en nettside med bestillingsfunksjon. Enten som et enkelt skjema der en kunde kan fylle inn sitt navn, leveringsadresse og hvor mange vedkommende ønsker av en gitt vare. – Dét er ikke en nettbutikk, men en smart bestillingsløsning dersom du selger få – eller kanskje bare én, vare.

Andre ganger er det kunder som ønsker en nettside med betalingsløsning. Det de da mener er enten at de vil ha en bitteliten nettbutikk inne i en hjemmeside som ellers er en hjemmeside, eller rett og slett en kjøpsknapp i hjemmesiden. Ingen handlekurv. Kun en enkelt bestillingsløsning med mulighet til å betale med kort på nett.

Vi leverer alle mulighetene, men ikke her på LageNettbutikk.

Dersom du egentlig ønsker deg en hjemmeside med bestillingsfunksjon eller betalingsløsning kan du henvende deg på EasyEdit.no. Der kan du få en halvfabrikat eller komplett ferdig hjemmeside med skjemabygger, liten nettbutikk – eller lage betalingsknapper.

Lykke til med ditt valg!

Splitt tester du for å øke salget?

De som har fått med seg kurset “Salg på Internett” av Reimar Vetne, og egentlig all annen undervisning fra han, vet at splitt testing er viktig.

Uten splitt testing vet du ikke hva som fungerer best.

Eksempel:

Vi vet at overskriften teller mest, deretter ingress og resten av innholdet.

Men ofte sitter vi med to relativt like overskrifter – og da er det lett å gjette hvilken som er best, og bare satse på den ene. Dette kan være dumt…

Hva om den andre solgte best?

Jeg har sett flere eksempler på at bare endring av ETT ORD kan bety forskjell på 200%.

I det ene tilfellet var det to synonymer (forskjellige ord som betyr det samme) som gav en forskjell på 200% i responsen.

Markedsføringskostnaden var den samme. Men responsen var markant forskjellig.

Hadde jeg valgt “feil” ord hadde jeg fremdeles hatt respons, men bare halvparten av det jeg kunne hatt.

Tester du?

Jeg vil tippa at du i likheten med de fleste (95% ca) ikke tester. Fordi det er for teknisk, for vanskelig og for tidkrevende.

Litt spesielt da at omtrent like mange ikke lykkes på nettet?

Derfor har jeg utarbeidet en tjeneste som gjør det hele mye enklere for deg:

  1. Du logger inn på Splittest.no
  2. Limer inn de forskjellige variantene du vil teste av et element
  3. Limer inn testkoden på din nettside (én linje kode)
  4. Limer inn sporingskode(r) på dine “Takk for kjøpet” sider
  5. Slapper av og får tilsendt resultater rett til din epostadresse

Det er så enkelt og så moro som det høres ut som.

Men, jeg har ikke lansert tjenesten ennå. Først vil jeg kjøre en beta-test på den.

Ønsker du å være gratis beta-tester?

Meld din interesse under her – så får du beskjed når vi åpner opp for beta-testere…

Ditt navn:
Din e-post:

Starte nettbutikk?

Dette må du kunne for å starte nettbutikk og ha suksess:

  1. Finne et marked (kundegruppe) som vil kjøpe, og har penger
  2. Finne produkter som er etterspørt i det markedet
  3. Bruke riktig markedsføring for å treffe dem
  4. Bruke riktig handelsløsning
  5. Ha god “after-sales” strategi

Kundegruppe

Det er logisk, men allikevel ikke alltid vi tenker på det: Vi må ha en kundegruppe som har lyst på å kjøpe, og som har penger å handle for. Hvem har vel ikke sett barn i lekebutikken som har masse lyst, men ingen penger?

Du må finne “din” kundegruppe: Dem som har penger å bruke, og som har lyst på å kjøpe.

Vel så logisk er det at du må tilby dem varer som de har lyst på. Det er ikke så kult å selge såpe til barn, som is og annet “snacks” :-)

Markedsføringen

er neste viktig sak: Du kan ha det beste produktet til den beste prisen, og vite at folk har lyst på det. Men det hjelper ikke dersom de ikke får vite om det…

Så hvordan treffer du din målgruppe? – Hvordan får de vite om at ditt produkt eksisterer?

Google AdWords annonsering, bannerannonsering, Facebook markedsføring med videre kan være bra måter å gjøre det på. Gratis annonser på Norgesannonser, Finn osv kan også gi god payback.

Et godt råd er: Finn ut hvor din målgruppe “befinner seg” på Internett, og driv markedsføring der.

Handelsløsning

Den siste tingen folk ikke ofte tenker gjennom er valg av riktig handelsløsning. De fleste tenker bare å bruke et gratis handlekurvsystem a la Zen Cart, osCommerce eller tilsvarende. Men dét er ikke alltid det beste alternativet:

Kort fortalt kan en si at handlekurvløsning er bra når kunden som regel kjøper flere forskjellige ting om gangen. Men når kunden bare bestiller én ting om gangen (stort sett), er det ofte best med bare et ordreskjema – gjerne koplet direkte mot betalingsløsning.

Velg den løsningen som passer din strategi og din målgruppe.

GjenkjøpOppsalg

Til slutt er det viktig å tenke over at det ofte er lettere å få en eksisterende kunde til å kjøpe igjen, enn å få en ny besøkende på nettbutikken til å kjøpe.

Derfor er ettersalgs-strategien viktig: Hva gjør du for å få en eksisterende kunde til å handle mer?


Konklusjon

Bestem deg for dette – aller helst før starte nettbutikk – for det vil kunne spare deg for mye pes.

Dersom du ønsker å få detaljert innføring i hvordan du bør starte nettbutikk, og hvordan drive den frem for å få best mulig lønnsomhet – sjekk ut kurset ” Salg på Internett ” av Reimar Vetne på Estrategi.no. – Dette er det beste kurset jeg har vært borti, og grunnen til at jeg selger det.

Lyst på nettbutikk? – Nå starter vi snart opp :-)

I snart 2 år har jeg hatt lyst til å gjøre noe konkret her på LageNettbutikk.no, men har ikke hatt tid til å gjøre det. Og hva er “det”?

Jo, lage kurs og hjelpemidler for deg som ønsker å selge via Internett. I dag er det lettere enn noen gang før å komme i gang, – men vanskeligere å lykkes.

Jeg har drevet med nettbutikk  før, og hatt både bra og dårlige konsepter. Men i dag hjelper jeg stort sett bedrifter til å lykkes på Internett. Fornyingsministeren sa det i 2006: Dem som satser på Internett fremover vil være de store vinnerne.

Jeg kan mye, men ikke alt. Men det jeg kan, det kan jeg lære bort.

Mye av det kan du lese på Estrategi, men det er mye jeg ikke har skrevet der. – og det kan du jo evt få vite her ;-)

Først blir det nok ferie, og deretter oppstart utover høsten.

Og på høsten vil jeg lansere 2 nye tjenester som er revolusjonerende mtp lønnsomhet.

Så inntil da: Ha en knall sommer!

Mvh

Preben

Kategorier