Posts Tagged ‘markedsføring’

Starte nettbutikk?

Dette må du kunne for å starte nettbutikk og ha suksess:

  1. Finne et marked (kundegruppe) som vil kjøpe, og har penger
  2. Finne produkter som er etterspørt i det markedet
  3. Bruke riktig markedsføring for å treffe dem
  4. Bruke riktig handelsløsning
  5. Ha god “after-sales” strategi

Kundegruppe

Det er logisk, men allikevel ikke alltid vi tenker på det: Vi må ha en kundegruppe som har lyst på å kjøpe, og som har penger å handle for. Hvem har vel ikke sett barn i lekebutikken som har masse lyst, men ingen penger?

Du må finne “din” kundegruppe: Dem som har penger å bruke, og som har lyst på å kjøpe.

Vel så logisk er det at du må tilby dem varer som de har lyst på. Det er ikke så kult å selge såpe til barn, som is og annet “snacks” :-)

Markedsføringen

er neste viktig sak: Du kan ha det beste produktet til den beste prisen, og vite at folk har lyst på det. Men det hjelper ikke dersom de ikke får vite om det…

Så hvordan treffer du din målgruppe? – Hvordan får de vite om at ditt produkt eksisterer?

Google AdWords annonsering, bannerannonsering, Facebook markedsføring med videre kan være bra måter å gjøre det på. Gratis annonser på Norgesannonser, Finn osv kan også gi god payback.

Et godt råd er: Finn ut hvor din målgruppe “befinner seg” på Internett, og driv markedsføring der.

Handelsløsning

Den siste tingen folk ikke ofte tenker gjennom er valg av riktig handelsløsning. De fleste tenker bare å bruke et gratis handlekurvsystem a la Zen Cart, osCommerce eller tilsvarende. Men dét er ikke alltid det beste alternativet:

Kort fortalt kan en si at handlekurvløsning er bra når kunden som regel kjøper flere forskjellige ting om gangen. Men når kunden bare bestiller én ting om gangen (stort sett), er det ofte best med bare et ordreskjema – gjerne koplet direkte mot betalingsløsning.

Velg den løsningen som passer din strategi og din målgruppe.

GjenkjøpOppsalg

Til slutt er det viktig å tenke over at det ofte er lettere å få en eksisterende kunde til å kjøpe igjen, enn å få en ny besøkende på nettbutikken til å kjøpe.

Derfor er ettersalgs-strategien viktig: Hva gjør du for å få en eksisterende kunde til å handle mer?


Konklusjon

Bestem deg for dette – aller helst før starte nettbutikk – for det vil kunne spare deg for mye pes.

Dersom du ønsker å få detaljert innføring i hvordan du bør starte nettbutikk, og hvordan drive den frem for å få best mulig lønnsomhet – sjekk ut kurset ” Salg på Internett ” av Reimar Vetne på Estrategi.no. – Dette er det beste kurset jeg har vært borti, og grunnen til at jeg selger det.

Kategorier